Ga je met de caravan op vakantie dan is het heel verstandig om goed voorbereid te zijn. Om je te helpen met de voorbereidingen, geven wij je 5 tips om zorgeloos met je kleine huisje op pad te gaan.
Tip 1: Maak je caravan vakantie klaar
Of je de caravan nu thuis hebt staan of uit de stalling haalt, het is altijd verstandig om de caravan op een aantal punten te checken voordat je aan de lange reis begint. In onze blog: “Waar moet je op letten als je de caravan uit de stalling haalt” lees je hier alles over. Naast de punten die je zelf kunt controleren moet een caravan ook regelmatig een onderhoudsbeurt krijgen. Een onderhoudsbeurt zorgt dat de caravan in topconditie blijft en draagt bij aan de veiligheid. Een onderhoudsbeurt kun je maken bij een BOVAG of FOCWA gecertificeerd bedrijf. Naast een onderhoudsbeurt is het ook prettig als je de caravan nog even voorziet van een wasbeurt.
Tip 2: Oefen het rijden met een caravan
Als je voor de eerste keer met de caravan op vakantie gaat dan raden wij je aan om niet meteen te beginnen aan de grote reis maar in het weekend eens rustig te oefenen. Het is best wel even wennen aan de autocaravancombinatie.
Controleer altijd het volgende voordat je wegrijdt:
- Zit de handrembreekkabel goed vast?
- Valt de koppeling goed in de vergrendeling?
- Staat de caravan van de handrem af?
- Is de stekker goed aangebracht en werkt de rij-verlichting?
- Zijn de uitdraaisteunen ingedraaid en is het neuswiel opgetrokken?
- Zijn de ramen en dakluiken dicht?
- Is de koelkast vergrendeld?
- Zijn de hulpspiegels goed vastgemaakt en afgesteld?
Tip 3: Controleer de banden
Bandenspanning
De banden onder de caravan zijn het enige contact met de weg en daarom is het heel belangrijk dat de banden in goede staat zijn. Ga je op vakantie met de caravan, check altijd je caravanbanden. De juiste bandenspanning is daar een zeer belangrijk onderdeel van. Vooral als de caravan, na een lange tijd, uit de stalling wordt gehaald. Is de bandenspanning van de caravanbanden te laag dan kan dat zorgen voor:
- Een grote vervorming en verhitting van de band met als gevolg een grote kans op een klapband
- De remweg is langer
- Kans op slingeren
- Hoger verbruik
Profieldiepte
De juiste profieldiepte van de caravanbanden is wettelijk minimaal 1,6 mm. Wij adviseren om de banden al te vervangen bij een profieldiepte van minimaal 2 mm. Veiligheid boven alles. Komt de profieldiepte onder de 1,6 mm. dan zitten er veel te gladde banden onder de caravan. Het gevolg van te gladde banden is dat je de grip met de weg kwijt raakt en daardoor gemakkelijk kunt gaan slingeren als er zich een onverwachte situatie voordoet.
Slijtage en beschadigingen
Vooral als je caravan een tijdje stil heeft gestaan is het van groot belang dat je de banden controleert op slijtage en beschadiging. Je denkt misschien dat is toch helemaal niet nodig; als een caravan stil staat, kan er niets met de banden gebeuren maar niets is minder waar. Juist als de caravan stil staat kunnen er zwakke plekken en droogtescheurtjes in de band ontstaan. Dit wordt veroorzaakt omdat het volle gewicht op één plek van de banden rust, dit wordt ook wel flat-spotting genoemd.
Leeftijd
Wij adviseren om de caravanbanden één keer in de 6 jaar te vervangen. Het is niet echt verplicht maar een verzekeringsmaatschappij kan moeilijk doen als je een klapband hebt en de leeftijd van de band is ouder dan 6 jaar. Meer hierover lees je in onze blog: "Hoe oud is mijn autoband".
Tip 4: Is de caravan niet te zwaar beladen?
Een veel voorkomend probleem bij politiecontroles is dat de caravan te zwaar is. Als je caravan te zwaar beladen is, heeft dat ook weer gevolgen voor de staat van de caravanbanden. De banden komen zwaar onder druk te staan en dat kan leiden tot een klapband. Maar hoe weet je nu wat je maximaal mee mag nemen in je caravan zonder dat dat ten koste gaat van je banden? Op de zijkant van de caravanband staat de maat van de band vermeld inclusief de Load Index. Uit de Load Index kun je halen hoeveel kilogram de band mag dragen. Bij de levering van je caravan zal het in het onderhoudsboekje ongetwijfeld staan hoeveel kilogram je band mag dragen. Daar is een mooi tabelletje voor.
Loadindex (draagvermogen) per caravanband |
|||||
74 |
375 kg |
86 |
530 kg |
98 |
750 kg |
75 |
387 kg |
87 |
545 kg |
99 |
775 kg |
76 |
400 kg |
88 |
560 kg |
100 |
800 kg |
77 |
412 kg |
89 |
580 kg |
101 |
825 kg |
78 |
425 kg |
90 |
600 kg |
102 |
850 kg |
79 |
437 kg |
91 |
615 kg |
103 |
875 kg |
80 |
450 kg |
92 |
630 kg |
104 |
900 kg |
81 |
462 kg |
93 |
650 kg |
105 |
925 kg |
82 |
475 kg |
94 |
670 kg |
106 |
950 kg |
83 |
487 kg |
95 |
690 kg |
107 |
975 kg |
84 |
500 kg |
96 |
710 kg |
108 |
1000 kg |
85 |
515 kg |
97 |
730 kg |
109 |
1030 kg |
Tip 5: Sluit een caravanverzekering af
Het is niet verplicht om een caravan verzekering af te sluiten, maar het is zeker niet onverstandig. Indien je een aanrijding veroorzaakt wanneer de caravan aan de auto is gekoppeld, dan wordt de schade aan derden gedekt aan de autoverzekering. De schade aan de caravan wordt dan niet vergoed en deze kosten kunnen hoog oplopen. Afhankelijk van de leeftijd van je caravan is het altijd goed om even te informeren naar de premie kosten van een caravanverzekering. Een oudere caravan is wellicht niet de moeite waard om te verzekeren.
Natuurlijk heb je niet alles in de hand maar als je deze 5 tips in de praktijk brengt dan ga je toch zeker goed voorbereid op vakantie!