Wanneer worden autobanden afgekeurd?

Tijdens de APK-keuring bestaat de mogelijkheid dat je auto niet door de keuring komt omdat je autobanden worden afgekeurd. Nooit leuk als je zo’n telefoontje van de garage krijgt want dan weet je; dit gaat me centjes kosten. Natuurlijk kun je niet alles voor zijn maar als je regelmatig zelf je banden controleert of er nog genoeg profieldiepte op zit en je checkt of er geen beschadigingen zijn dan hoeft zo’n telefoontje van de garage geen verrassing te zijn. Maar waar wordt tijdens de keuring nog meer op gelet als het om de banden gaat? Wat voor tekortkomingen kunnen er voor zorgen dat je banden afgekeurd worden tijdens de APK?

autobandencheck_wanneer_worden_banden_afgekeurd (1)

Je autobanden kunnen afgekeurd worden op de volgende punten

  • Te weinig profiel
  • Beschadigingen aan je banden
  • Te veel of te weinig bar in je autobanden
  • Verkeerde bandenmaat onder je auto
  • Autobanden in de verkeerde draairichting gemonteerd

Profieldiepte

Als je nieuwe autobanden koopt is de profieldiepte ongeveer 8-9 millimeter. Helaas blijft dat niet zo en daarom moet je goed in de gaten houden of er genoeg profiel op je banden zit. Wij adviseren je dan ook om zeker één keer per maand je banden goed te controleren op voldoende profiel. De minimale profieldiepte verschilt per zomer-, 4-seizoenen- of winterband.

  • Bij zomerbanden en 4-seizoenenbanden moet de minimale profieldiepte 1,6 millimeter zijn, echter wij raden aan om bij een profieldiepte van 2,5 millimeter de banden al te vervangen.
  • Bij winterbanden is er wettelijk geen minimale profieldiepte vastgelegd maar geldt het advies om bij een minimale profieldiepte van 4 millimeter je winterbanden te vervangen.

Je kunt heel gemakkelijk zelf zien of er nog genoeg profiel op je banden zit. In ons blog ‘Wat is het minimale profiel van een autoband?’ vind je hierover alle informatie.

Bridgestone Turanza T005

Beschadigingen

Beschadigingen aan je banden kan ook een reden zijn dat je auto niet door de APK komt. Controleer daarom regelmatig je banden op beschadigingen. Waar moet je vooral op letten:

  • Bobbels
  • Inkervingen
  • Scheuren en sneden

In ons blog ‘3 Signalen dat je nieuwe banden nodig hebt’ gaan we hier nog dieper op in.

Bandenspanning

Dé bandenspanning, een heel belangrijk aspect van je autobanden. Je wordt er in de media ook regelmatig op gewezen hoe belangrijk de juiste bandenspanning is. Het is niet alleen belangrijk voor je eigen veiligheid, wat natuurlijk voorop staat, maar de juiste bandenspanning draagt ook bij aan een beter milieu en duurzaamheid. Omdat dit zo’n belangrijk issue is en vele automobilisten niet goed weten hoeveel lucht er in hun banden moet, heeft bandenfabrikant Vredestein dé ideale tool ontwikkeld waar je eenvoudig en snel kunt zien hoeveel bar er in je autobanden moet.  Vind eenvoudig je bandenspanning

De APK keurmeester zal je banden niet meteen afkeuren als de bandenspanning te hoog of te laag is en de rest van de staat van de autobanden nog prima in orde is maar we willen je er nog wel even op attenderen dat de juiste bandenspanning van groot belang is. Lees ook onze blog: Hoeveel bar moet er in een autoband?.

Bandenmaat

Je autobanden moeten de juiste afmetingen hebben voor je velgen. Je banden mogen niet breder of smaller zijn dan je velgen. Het is niet zo dat de banden dan afgekeurd worden maar je auto komt gewoon niet door de keuring en dan moet je nieuwe banden aanschaffen. Tevens is het verboden om op dezelfde as twee verschillende bandenmaten te monteren. Wat wel is toegestaan, is dat de bandenmaat aan de voorkant anders is dan de maat van de banden aan de achterkant. Je auto komt tevens niet door de APK-keuring als je banden/velgen meer dan drie centimeter uitsteken buiten het spatbord. Het ligt natuurlijk helemaal aan de ruimte van de wielkast hoe maximaal de breedte van de banden/velgen mag zijn.

Autobanden moeten in de juiste draairichting zijn gemonteerd

Er zijn autobanden die een vaste draairichting hebben. Het is belangrijk dat deze autobanden op dezelfde manier worden gemonteerd. Als dat niet gedaan wordt dan slijten de banden sneller, is de grip niet optimaal en wordt het water slecht afgevoerd. Vooral bij het wisselen van zomer- naar winterbanden moet er goed op de draairichting gelet worden. Stel dat de banden verkeerd gemonteerd zijn, dan is dit een puntje voor de keurmeester om de auto niet door de keuring te laten komen.

Ga goed voorbereid naar de APK!

Als je al onze punten, met betrekking tot onderhoud van je autobanden, goed in de gaten houdt dan kun je er zelf voor zorgen dat je auto in ieder geval, tijdens de APK, niet afgekeurd wordt omdat er iets mis is met je autobanden. Download ook onze gratis APK-checklist

New call-to-action