Voor velen is niet duidelijk wat precies de verschillen zijn tussen zomer- en winterbanden. Op zich ook niet gek want deze verschillen zijn voor iemand zonder bandenkennis niet direct zichtbaar door enkel naar de band te kijken. Een band is zwart en rond wordt ook wel vaak gezegd, maar zodra je de band wat gedetailleerder zou bekijken zie je wel degelijk verschillen. Wat de verschillen tussen zomer- en winterbanden zijn lichten we in deze blog toe.
De verschillen tussen zomer- en winterbanden zitten in de volgende zaken:
- De rubbersamenstelling van de band
- Het profiel van de band
- De remweg
- Het afrolgeluid
- De rolweerstand
Rubbersamenstelling van de band
Niet direct zichtbaar, maar wel merkbaar op de weg is het verschil in rubbersamenstelling. Een winterband heeft namelijk een zachtere rubbersamenstelling dan een zomerband. Hierdoor blijft het loopvlak van een winterband bij lagere temperaturen flexibel en elastisch, waardoor de profielblokken makkelijker vervormen en er meer grip ontstaat. Wanneer de temperaturen lager dan 7 graden liggen wordt pas echt goed zichtbaar dat een zomerband hard blijft en een winterband soepel.
Bron: Vaco
Wanneer je met zomerbanden doorrijdt in de winter verlies je grip doordat de band hard blijft. Rijdt je in de zomer door met winterbanden dan ontstaat er door het zachter worden van de winterband een langere remweg. Tevens verhoogt het doorrijden met winterbanden in de zomer voor een hoger brandstofverbruik en slijtage van de banden. Wij adviseren daarom altijd tijdig de banden te wisselen!
In onze volgende blogs lees je wanneer het de beste tijd is om je zomerbanden om te wisselen naar winterbanden en vice versa:
Het profiel van de band
Een verschil dat wel direct zichtbaar is, is het profiel van de band. Het profiel van een winterband is voorzien van inkepingen, de zogenoemde lamellen. Zomerbanden hebben deze lamellen niet. Het voordeel van lamellen is dat de band meer grip heeft tijdens het wegrijden en remmen. Tijdens het rijden vervormt het profiel van de band namelijk en de lamellen werken dan als een soort grijpers op het wegdek waardoor er meer grip wordt geboden. Er zijn twee soorten lamellen; horizontale lamellen en verticale lamellen. De horizontale lamellen liggen vaak dwars op het profiel en zorgen voor grip. De verticale lamellen, ook wel zigzaglamellen genoemd, dienen voor meer stabiliteit in de bochten.
De werking van lamellen
De werking van lamellen is het beste toe te lichten aan de hand van een afbeelding. Op de afbeelding links is een profielblok van een zomerband te zien en op de afbeelding rechts een profielblok van een winterband. Bij een zomerband dient er veel kracht gezet te worden om het profielblok te vervormen en er is maar een aangrijpingspunt op de weg. Het profielblok van de winterband is dankzij de lamellen eenvoudig te bewegen, waardoor er bij een minimale kracht wel vier aangrijpingspunten op het wegdek ontstaan.
Profielblok zomerband Profielblok winterband
De remweg
Met winterbanden onder je auto is de remweg op natte wegen en op sneeuw aanzienlijk korter dan met zomerbanden. Naast de beginsnelheid, de weersomstandigheden en het wegdek is de remweg van een voertuig dus ook afhankelijk van de banden die onder het voertuig liggen.
Hieronder is op afbeelding 1 te zien dat je met een winterband bij een snelheid van 100 km/u op een nat wegdek bijna 4 meter eerder stilstaat dan met een zomerband. Op afbeelding 2 is te zien dat de remweg met een winterband en een snelheid van 50 km/ u meer dan de helft korter is dan met een zomerband.
Remmen op nat wegdek (Bron: Vaco)
Remmen op sneeuw (Bron: Vaco)
Het afrolgeluid
Met afrolgeluid bedoelen we het geluid in decibel (dB) dat de banden produceren als ze over het wegdek rollen. De rubbersamenstelling die we eerder hebben besproken draagt ook bij aan het afrolgeluid van een band. Het afrolgeluid van een zomerband is bij lage temperaturen hoger omdat het rubber van een zomerband dan relatief hard wordt. In de winter maken winterbanden daarom minder afrolgeluid dan zomerbanden. In de zomer daarentegen produceren winterbanden weer meer geluid dan zomerbanden. Door de toenemende drukte op de snelwegen in Nederland neemt ook het geluidsoverlast toe. De keuze voor de juiste type banden draag bij aan het verminderen van deze geluidsoverlast.
De rolweerstand
De rolweerstand is de weerstand die een band ondervindt wanneer deze rolt over het wegdek. Hoe lager de rolweerstand, hoe lager het brandstofverbruik. Een zomerband verbruikt vaak minder brandstof dan een winterband. Dit komt doordat zomerbanden een gladder profiel en een hardere rubbersamenstelling hebben. Een andere factor die van invloed is op het brandstofverbruik is de bandenspanning. Lees hierover meer in onze blog: Hoeveel bar in een autoband?
Zijn jouw banden aan vervanging toe?
Wil jij weten of je banden nog een poosje mee kunnen of dat ze wellicht toch versleten zijn? Beantwoord 10 eenvoudige vragen in onze test en wij geven je een gepast advies!