Voordat je met de caravan op vakantie gaat, is het belangrijk dat je een grondige check uitvoert. Wij adviseren om dit ieder jaar te laten doen door een vakman. Door de caravan op een brug te controleren kunnen er problemen aan het licht gebracht worden waar je thuis geen zicht op hebt. Wil je toch alvast je eigen caravan op een aantal zaken controleren? Doe dit met de doe-het-zelf caravancheck van Autobandencheck.
Voer ten slotte een check uit op je caravanbanden. Een caravan rijdt, vergeleken met je auto, natuurlijk vrij weinig kilometers. Het bandenprofiel van een caravanband slijt daardoor vrijwel niet af en de band lijkt daardoor voor het oog dus nooit versleten. Dit is gevaarlijk, want ondanks dat het misschien niet zo lijkt, kunnen de banden tóch aan vervanging toe zijn. De band kan bijvoorbeeld zijn uitgedroogd. Ook ontstaan er door het lange stilstaan van caravans ‘flat spots:’ plekken waar het rubber zwak is. Indien je met versleten banden de weg opgaat, heb je een grote kans op een klapband, met alle gevolgen van dien.
Vink hieronder aan of je caravan voldoet aan de veiligheidseisen voordat je op pad gaat:
Het is belangrijk om ieder jaar de gasleiding van je caravan
te controleren door hem even flink alle kanten op te buigen. Pas zo worden eventuele scheurtjes zichtbaar. Je kunt zowel slangen met vaste koppelingen als slangen met slangenklemmen op deze manier controleren. te controleren. Indien er scheurtjes zichtbaar zijn is hij altijd aan vervanging toe. Er staat altijd een datum op de gasslang. Als die datum verstreken is, moet je je gasslang ook vervangen.Je kunt je gasslang het best
Wist je dat ook je drukregelaar een beperkte houdbaarheidsdatum heeft? Het membraan, een onderdeel van de drukregelaar, droogt op termijn uit. Daardoor kan er een gaslek ontstaan. In principe zijn alle drukregelaars voorzien van een bedrukt fabricagejaar. Over het algemeen moeten de gasslangen en drukregelaars om de 10 jaar worden vervangen. Een caravandealer checkt als het goed is bij iedere onderhoudsbeurt de gasinstallatie op lekkage.
Voor de stabilisatie van de caravan is het belangrijk dat je trekhaak in goede conditie is. Verwijder eventuele roest op de trekhaak met een fijn schuurpapiertje. Als je een te hard schuurpapier gebruikt kun je de kogel beschadigen. Smeer de trekhaak nooit in met vet. Dit zorgt ervoor dat de stabilisatorkoppeling van de caravan niet meer werkt.
Zijn alle rubbers, sluitingen en scharnieren van het dakluik nog in goede staat? Check ook even of alle popnagels nog intact en niet versleten zijn, om te voorkomen dat je dakluik open schiet tijdens het rijden. Dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen voor het achterliggende verkeer.
Ook de breekkabel kan slijten. Net als de gasleiding heeft een breekkabel vaak een rood of oranje omhulsel. Het is niet erg als het omhulsel gebarsten is, maar de staalkabel zelf mag niet beschadigd zijn. Een beschadiging aan een staalkabel is te herkennen aan losse, uitstekende staaldraadjes en/of hevige knikken. Het veertje van de sluiting moet de sluithaak goed afsluiten. Vergeet ook niet te controleren of de breekkabel goed onder de koppeling doorloopt.
Zó controleer je of je caravanbanden nog goed zijn:
De meeste caravanbanden hebben geen houdbaarheidsdatum op de banden staan, maar een DOT-code. Je kunt het fabricagejaar van je caravanbanden achterhalen aan de hand van deze DOT-code. Dit is een viercijferige code waarvan de eerste twee cijfers de fabricage week aanduiden, en de laatste twee het fabricagejaar. Wij, ANWB én BOVAG adviseren om de caravanbanden iedere 6 jaar preventief te vervangen. Bij een schademelding als gevolg van een klapband controleren verzekeringsmaatschappijen ook vaak de houdbaarheidsdatum.
Voorbeelden van DOT-codes:
DOT 048: week 4 1998
DOT 0408: week 4 2008
DOT 2419: week 24 2019
Droogtescheuren zijn het gevolg van veroudering van het rubber. Rubber kan verouderen en scheuren door onder andere UV-straling, vocht, hoge temperaturen én langdurig stilstaan. Door deze factoren wordt het rubber hard en minder flexibel en daardoor ontstaan scheuren. Hierdoor neemt de kans op een lekke band of een klapband toe en de weerstand tegen inrijdingen wordt verlaagt.
Wellicht ben je nog niet zo lang eigenaar van je caravan en heb je de banden nog nooit goed bekeken. Controleer dan eens of jouw banden wel het totaalgewicht van de caravan kunnen dragen. Wist je dat je op de banden kan zien wat het maximale laadvermogen is? Iedere caravanband is voorzien van een load index. De load index is een nummer tussen de 51 en de 175. Let op: Als op jouw band een load index van 82 staat, betekent dit dus 475 kg. Je caravan mag dan met belading maximaal 950 kg (twee keer 475 kg) wegen.
Zijn je caravanbanden nog niet te oud en is de load index geschikt voor het gewicht van jouw caravan? Controleer dan de bandenspanning. Dit is zeer belangrijk voor de veiligheid. Bij de meeste caravans hoort de bandenspanning tussen de 3,0 en de 4,5 bar te liggen. Welke bandenspanning jij precies moet hebben, staat in het boekje of ergens op de caravan in de buurt van de wielkast.
Hebben jouw caravanbanden een groen ventieldopje? Dan heb je banden die gevuld zijn met stikstof. Stikstof gevulde banden kun je gewoon bijvullen met perslucht. Bij Autobandencheck vullen we jouw banden gratis met stikstof voor een langer behoud van de bandenspanning. Check hier het dichtstbijzijnde montagepunt waar je terecht kunt.
Ga je met de caravan op vakantie dan is het heel verstandig om goed voorbereid te zijn. Om je te helpen met de voorbereidingen, geven wij je 5 tips om zorgeloos met je kleine huisje op pad te gaan.