In de bandenwereld kunnen we er niet meer omheen: winterbanden bieden dé oplossing voor een zo veilig mogelijk verkeer. De veiligheid van een auto wordt grotendeels bepaald door de autoband en zeker wanneer er sprake is van winterse weersomstandigheden.
Winterbanden zijn speciaal geconstrueerd om het weggedrag van de wagen te verbeteren bij natte, besneeuwde of beijzelde wegen. De mate waarin de band over deze unieke kwaliteiten beschikt, is afhankelijk van de factoren merk, prijs en afzonderlijke kwaliteit van de desbetreffende winterband.
Wanneer de temperatuur onder de 7°C komt blijft het rubber van de winterband flexibel wat zorgt voor meer grip. De zomerband wordt harder naarmate de temperatuur daalt en dat zorgt weer voor minder grip op de weg. Lees meer over het verschil tussen zomer- en winterbanden in onze blog.
Doordat je in de winterperiode met een set winterbanden rijdt zullen de zomerbanden minder snel slijten.
Zorg er wel voor dat je op tijd naar de juiste seizoensbanden wisselt. Meer over het wisselen van zomer naar winterbanden lees je in onze blog: winterbanden wisselen, wanneer moet dat?
Met haar diepe profiel biedt de winterband teven de oplossing tegen mogelijke aquaplaning. Een veelvoorkomend fenomeen op natte snelwegen, wanneer het water op de band niet afgevoerd kan worden en er een moment van ´zweven´ ontstaat. Met een dieper profiel is de winterband in staat meer water af te voeren op hoge snelheden, en de kans op aquaplaning neemt af.
Sneeuw, ijzel, gladheid; de omstandigheden op de weg kunnen in de winter zorgen voor onveilige situaties. Om toch veilig de weg op te kunnen tijdens de winterperiode, zijn winterbanden essentieel. In deze gids lees je alles wat je wilt weten over winterbanden.
Veiliger de weg op met winters weer, dat is in feite dé reden om winterbanden te overwegen. Een winterband heeft namelijk een andere rubbersamenstelling dan een zomerband; hij is zachter waardoor de banden elastisch blijven. En dat zorgt dat er bij
temperaturen onder de 7 graden maximale grip is op natte, gladde en besneeuwde wegen. Ook het diepe profiel van een winterband zorgt voor meer grip op zowel droge als natte
wegen.
Het is een misverstand dat winterbanden pas nodig zijn als er sneeuw ligt. Er is een eenvoudige regel om aan te geven wat het juiste moment is om naar winterbanden te wisselen: wanneer de temperatuur tot onder de 7 graden daalt, is het tijd om op winterbanden te rijden. Vaak komt dit overeen met de periode tussen de maanden oktober en april. We rijden overigens vaker bij temperaturen onder de 7 graden dan we denken; in de ochtend, avond en nacht ligt de temperatuur namelijk gemiddeld lager dan overdag.
De belangrijkste taak van een goede winterband is dat hij optimale veiligheid biedt bij rijden met winters weer. Daarbij zijn er drie typische kenmerken die een winterband onderscheiden van een zomerband:
1. Zachter rubbercompound
Weliswaar niet direct zichtbaar is het zachtere rubbercompound waardoor de band flexibele blijft en een betere wegligging, meer comfort en een goede grip geeft bij winters weer.
2. Profiel met lamellen
Wel direct zichtbaar is het profiel met inkepingen, ook wel lamellen genoemd, die de band meer grip geven tijdens het remmen en wegrijden.
3. Three Peak Mountain
Het laatste kenmerk is dat een winterband voorzien is van een sneeuwvloksymbool op de zijkant van de bad; het Three Peak Mountain Snowflake Symbol (3PMSF). Pas wanneer dit symbool aanwezig is, spreken we van een winterband die geschikt is voor winterse omstandigheden.
Winterbanden zijn niet alleen bij sneeuw of ijzel veiliger dan zomerbanden, maar ook bij koude temperaturen en slechte weersomstandigheden. Hieronder zie je het verschil in remweg van winter- en zomerbanden op nat wegdek en op een wegdek met sneeuw. Bij het remmen op een nat wegdek is de remafstand van een winterband onder de 7 graden aanzienlijk korter (bijna 4 meter) dan de remweg van een zomerband. Op sneeuw is de remweg, bij een snelheid van 50 km per uur, met winterbanden de helft korter (28 meter) dan met zomerbanden. Lees ook onze blog: Wat is het verschil tussen zomer- en winterbanden?
Remmen op nat wegdek
Bron: Vaco - Bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche - www.vaco.nl
Remmen op sneeuw
Bron: Vaco - Bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche - www.vaco.nl
Wanneer je al winterbanden gebruikt, is het raadzaam elk seizoen de staat van deze winterbanden te controleren. Dit is redelijk eenvoudig te doen.
Er zijn twee punten waarop je deze controle moet uitvoeren:
1. De winterband dient nog voldoende profiel te hebben
2. De band mag geen beschadigingen hebben
Een nieuwe winterband heeft doorgaans een profieldiepte van 8 tot 10 millimeter. Winterbanden moeten bij voorkeur vervangen worden wanneer de diepte 4 tot 4,5 millimeter is. De profieldiepte kun je meten met een profieldieptemeter of met een muntstuk van twee euro. Als je de buitenste, zilveren rand, van het twee euro muntstuk bij het checken van je winterbanden kunt zien dan is het profiel van de band onvoldoende. Omdat winterbanden ongelijk kunnen slijten, is het verstandig om het profiel op verschillende plaatsen van de band te controleren.
Kijk vervolgens ook of de band beschadigingen heeft zoals een perforatie, bulten of happen in de zijkant van de band en droogtescheurtjes door veroudering. Dit zijn allemaal beschadigingen die je met het blote oog kunt zien. Wanneer je deze constateert, laat dan een professional beoordelen of de band vervangen moet worden of niet.
Wanneer je winterbanden aan vervanging toe zijn of je wilt voor het eerst winterbanden aanschaffen, kom je voor de keus te staan welke band te nemen. Allereerst heb je te maken met de bandenmaat. Deze vind je op de zijkant (wang) van de huidige banden van je auto.
Eveneens belangrijk voor de juiste keuze in winterbanden is wat voor auto je rijdt, wat je rijstijl is, hoeveel kilometers je rijdt, of je een zuinige rijder bent en natuurlijk je budget. Oftewel past een A-, B- of C-merk winterband het beste bij jouw situatie.
Een A-merk winterband - ook wel premium winterband genoemd - is een merk dat in aanschaf duurder is, maar wel beter presteert, een hogere veiligheid biedt en een langere levensduur heeft. Voorbeelden van A-merken zijn Michelin, Vredestein en Goodyear. Wanneer er veel kilometers gemaakt worden, je een meer sportieve rijstijl hebt en ook nog naar wintersportgebieden reist, is een A-merk waarschijnlijk de beste keus.
B-merk winterbanden zijn prima banden die zeker ook veiligheid bieden, maar net iets harder slijten dan een A-merk winterband. De B-merk winterbanden worden over het algemeen geproduceerd door de fabrikanten van de A-merken. Voorbeelden zijn: Apollo, Firestone, Fulda en Toyo. Een B-merk winterband is te adviseren wanneer je niet al te veel kilometers rijdt.
Tot slot zijn er de C-merk winterbanden, ook wel 'budget banden' genoemd. ook dit zijn, net zoals bij het B-merk, goede en veilige winterbanden. Wanneer je weinig kilometers maakt en vooral binnen de bebouwde kom rijdt en minder op snelwegen of naar wintersportgebieden, is dit een interessante optie die ook nog voordelig is. Nankang en Imperial zijn C-merken winterbanden.
Ook al is het verstandiger om elk seizoen op de juiste banden te rijden, toch is het in Nederland bij winterse omstandigheden niet verplicht om op winterbanden te rijden. Dit in tegenstelling tot behoorlijk veel andere Europese landen, waaronder uiteraard de 'wintersportlanden'.
In veel Europese landen is dus wel sprake van enige verplichting van winterbanden. Het verschilt per land wat precies de regels zijn, maar voor onder andere de volgende landen geldt een winterbandenplicht: Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Zweden, Noorwegen en Finland. Wanneer je in deze landen geen winter- of 4-seizoenenbanden gebruikt tijdens winterse omstandigheden (of binnen bepaalde periodes) is het mogelijk om een boete te krijgen of zelfs aansprakelijk te worden gesteld bij een verkeersongeluk.
Duitsland is ons buurland en in het geval van een wintersportreis; de eindbestemming of een doorreisland. Van alle Europese landen is de kans het grootst dat we als Nederlanders tijdens de wintermaanden in dit land rijden. Daarom geven we hier specifiek wat extra informatie over de winterbanden-regels in Duitsland.
In Duitsland zijn winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden (aanhangers en caravans uitgezonderd). Er geldt ook een vereiste profieldiepte van minstens 1,6 millimeter, maar 4 millimeter wordt in de winter aanbevolen. De boete voor het rijden zonder winterbanden bedraagt 60 euro en bij gevaar of hinder 80 euro. Sneeuwkettingen zijn verplicht bij signalisatie.
Sinds 2018 zijn de regels voor het gebruik van winterbanden in Duitsland aangescherpt. Als er op je winterband de tekens M+S "mud + snow" staat dan voldoet deze band in Duitsland niet meer als kwalificatie voor een winterband. Op alle nieuwe winter- en 4-seizoenenbanden die a 1 januari 2018 geproduceerd zij, moet het zogenaamde sneeuwvloksymbool staan. In Duitsland is dit verplicht op straffe van een boete van minimaal 60 euro. Voor de goede orde: deze nieuwe regel geldt dus niet voor banden die vóór 1 januari 2018 geproduceerd zijn. De productiedatum van de band is af te lezen aan de hand van de DOT-code die op de band vermeld staat.
In onze complete gids "Alles over winterbanden" lees je nog meer over winterbanden. Zo kom je te weten wat het voordeel is van winterbanden, waar winterbanden verplicht zijn, wat het verschil is tussen winter- en zomerbanden en hoe je kunt controleren of je winterbanden nog goed zijn.
Wanneer je per seizoen je autobanden wisselt, is het zaak dat de banden veilig opgeslagen worden. Als banden namelijk verkeerd worden opgelsagen kan dat leiden tot een verkorte levensduur van de banden. Wij adviseren dan ook om het opslaan van je banden te laten verzorgen door een expert.
Wil je de banden toch zelf opslaan, let dan op de volgende punten:
Naast winter- en zomerbanden zijn er tegenwoordig ook 4-seizoenbanden, een bandentype dat een combinatie is tussen een zomer- en een winterband. Al met al is een 4-seizoenenband een goed compromis dat over het algemeen niet afdoet aan de veiligheid. Lees ook onze blog: "Wat is het verschil tussen een winterband en een 4-seizoenenband".
Grofweg zijn de voordelen van 4-seizoenenbanden:
In de koudere wintermaanden heeft een 4-seizoenenband een duidelijk voordeel ten opzichte van de zomerband. Echter is het bij extreme kou geen alternatief voor winterbanden. De tekortkomingen van een 4-seizoenenband ten opzichte van een winterband is voornamelijk op het gebied van tractie en zijdelingse grip in de sneeuw. Met name als je alleen in Nederland rijdt en weinig kilometers aflegt is een 4-seizoenenband een ideale band. Belangrijk is wel om er rekening mee te houden dat hij nooit zo goed functioneert als een zomerband in de zomer en een winterband in de winter.
Simpel gezegd zijn zomer- en winterbanden de meest veilige optie voor het bijbehorende seizoen, maar dat neemt niet weg dat 4-seizoenenbanden een prima alternatief kunnen zijn. Wanneer je echter 20.000 kilometer per jaar rijdt en/of onder extreem winterse omstandigheden, zoals tijdens een wintersportvakantie, dan is het aan te raden om te kiezen voor losse sets zomer- en winterbanden.