Alles over zomerbanden

Zomerbanden

De categorie zomerbanden wordt over het algemeen beschouwd als de ´normale´ band en is op zijn best tussen de maanden april en oktober. Net als de winterband, heeft de zomerband eigen kenmerken en eigenschappen voor een veilige reis in de bijbehorende seizoenen. 

Het rubber van de zomerband presteert het beste bij warmere temperaturen door de geringe elasticiteit, wat resulteert in meer rolweerstand (zuinig), minder slijtage en een minimaal geluidsniveau. Met een breder loopvlak onderscheidt de zomerband zich van de winterband en beschikt de auto over meer grip tijdens het rijden in de warmere maanden.

autobandencheck wanneer zomerbanden wisselen

Alles over Zomerbanden

Over het algemeen wordt de zomerband gezien als de ‘normale band.’ De winterband is natuurlijk de band die veilig rijden in gladde, winterse weersomstandigheden mogelijk maakt. Toch brengen de zomermaanden ook kenmerken met zich mee die van belang zijn voor een veilige reis in deze warme maanden en daarom geven wij graag meer informatie over:

De voordelen van een zomerband

Zomerbanden bieden bij temperaturen boven de 7 °C meer grip

Bij warmere temperaturen verbetert een zomerband de grip op het wegdek en verkort daardoor de remweg. Een zomerband is dus de meest veilige keuze in de zomer.

Zomerbanden hebben een betere wegligging van de auto met meer comfort tussen de maanden april en november

Door de hardheid van het rubber van een zomerband ontstaat er een betere wegligging, wat resulteert in meer comfort.

Zomerbanden hebben een minimale slijtage tijdens de warmere maanden
De rubbersamenstelling van een zomerband is van een harder materiaal gemaakt dan het rubber van een winterband, waardoor het in de warmere maanden meer voordelen biedt.
Zomerbanden hebben een lagere rolweerstand ten behoeve van de duurzaamheid
Door het gladde profiel en de harde rubbersamenstelling verbruikt een zomerband minder brandstof dan een winterband.
Zomerbanden produceren minder geluid
In de zomerperiode produceren zomerbanden minder geluid dan winterbanden.

De complete gids

Tijdens de warmere maanden is het verstandig om op op zomerbanden te rijden. Tijdig wisselen en goed onderhoud aan de banden dragen bij aan optimale veiligheid op de weg. Alles wat je wilt weten over zomerbanden lees je in deze gids.

Download de complete gids

autobandencheck - gids alles over zomerbanden 4

Waarom zomerbanden?

Zomerbanden zorgen voor significant betere rijprestaties in drogere en warmere weersomstandigheden. Vanaf een buitentemperatuur van 7 graden zijn er duidelijke verschillen merkbaar in prestaties tussen winter- en zomerbanden. Met een zomerband rijd je bij temperaturen boven de 7 graden vaak zuiniger, heb je meer grip en produceer je minder afrolgeluid dan winterbanden.

Dit wordt veroorzaakt door de volgende drie eigenschappen:

  • Rubber samenstelling
  • Breder oppervlak
  • Ander profiel
Autobandencheck waarom zomerbanden

Wanneer kies je voor een zomerband?

Zomerbanden presteren het beste bij temperaturen boven de 7°C. Vanaf maart worden vaak al de eerste winterbanden omgewisseld voor zomerbanden. Dat is natuurlijk ook niet zo gek, want vanaf 21 maart begint de lente en dat betekent hogere temperaturen. Zomerbanden bieden meer grip en de remweg is korter dan een winterband in zomerse weersomstandigheden. Tevens slijten winterbanden sneller bij hogere temperaturen.

autobandencheck wanneer kies je voor een zomerband

Wanneer is het tijd voor zomerbanden?

Net als dat het een misverstand is dat winterbanden pas nodig zijn als het vriest, is het een misverstand dat zomerbanden pas nodig zijn als het echt zomers weer is. De vuistregel is vrij simpel: zodra de temperatuur structureel niet meer onder de 7 graden daalt, is het tijd voor zomerbanden. Over het algemeen betekent dit, vertaald naar het Nederlandse klimaat, dat zomerbanden geschikt zijn van april tot en met oktober.

Een handige vuistregel om te weten wanneer je moet wisselen naar zomerbanden: Als de zomertijd wordt ingevoerd dan plan je een afspraak bij je garage.

autobandencheck wanneer is het tijd voor zomerbanden

Zijn jouw banden toe aan vervanging?

Doe de scan en ontdek of je nog een tijd kunt doorrijden op je huidige banden of dat je nieuwe banden moet gaan aanschaffen.  

Doe de scan
Autobandencheck - scan - heb ik nieuwe banden nodig_800x400

De risico’s als je niet op tijd je banden wisselt

Door een zachtere rubbersamenstelling van een winterband kan de winterband in zomerse omstandigheden sneller slijten. Daarnaast heeft een winterband ook minder grip in de zomermaanden doordat de rubbersamenstelling van een winterband niet geschikt is voor hogere temperaturen. Het is dus heel belangrijk om op tijd de winterbanden te laten vervangen door geschikte zomerbanden. Tevens hebben winterbanden een langere remweg in temperaturen boven de 7 graden. Hoe warmer het wordt, hoe langer de remweg zal worden als je blijft doorrijden op winterbanden.

autobandencheck 3 redenen om niet thuis uw autobanden te monteren

Waar moet je op letten bij het wisselen van banden?

Heb je zomer- en winterbanden dan vindt een bandenwissel twee keer per jaar plaats. Wij adviseren altijd om je banden door een professioneel garagebedrijf te laten wisselen. Deze expert zal naast het wisselen ook direct een controle op de banden uitvoeren en zorgen voor een goed uitgelijnde ophanging voor betere balans. Daarnaast hebben de meeste garagebedrijven goede faciliteiten voor bandenopslag waarbij de banden volgens de beste condities worden opgeslagen. Dit verlengt de levensduur van je banden.

autobandencheck waar op letten bij wisselen banden

Het verschil tussen zomer- en winterbanden

Kort gezegd zijn de belangrijkste verschillen tussen de zomer- en de winterband:

  1. Het profiel van de band
  2. De rubbersamenstelling van de band

Het profiel van de band

Het verschil tussen zomer- en winterbanden is voor het oog het makkelijkst te herkennen aan het profiel. In tegenstelling tot een zomerband heeft een winterband lamellen. Lamellen zijn de gleufjes in de band die ervoor zorgen dat het vuil en water onder de band wordt weggeleid naar de zijkanten van de band. Deze lamellen vind je alleen op winterbanden, omdat je tijdens dit seizoen veel te maken hebt met neerslag zoals regen of sneeuw.

autobandencheck verschil profiel winter en zomer.jpg

In de winter heb je deze lamellen dus hard nodig, maar in de zomer betekent dit dat er minder rubber in contact staat met het wegdek. Hierdoor heb je met winterbanden op een droog wegdek minder grip dan met zomerbanden met minder inkepingen. Omdat de zomerband geen lamellen en harder rubber heeft, vermindert ook de weerstand met het wegdek. Hierdoor verbruik je met zomerbanden minder brandstof en heb je onder andere een betere wegligging en meer comfort.

De rubbersamenstelling van de band

Tevens zijn zomerbanden gemaakt van een andere rubbersamenstelling dan winterbanden. De rubbersamenstelling van zomerbanden is harder en daardoor heb je met zomerbanden een betere wegligging en een verminderd verbruik. De zomerbanden slijten hierdoor ook minder snel. Daarnaast vermindert een hardere rubbersamenstelling het afrolgeluid.

autobandencheck verschil rubber zomer- en winterbanden

Verschil in remweg zomerband en winterband

De remweg is misschien wel het belangrijkste verschil tussen zomer- en winterbanden op het gebied van veiligheid. Wist je dat een gemiddeld voertuig op zomerbanden in de sneeuw al bij een snelheid van 50 km/u een remweg heeft van maar liefst 50 meter, en met winterbanden maar 25 meter? Dat verschil is dus erg groot. Andersom is het verschil minder groot, maar nog steeds significant. Bij een temperatuur van boven de 7 graden heeft een gemiddeld voertuig met zomerbanden zo’n 30 meter nodig om tot stilstand te komen vanaf 100 km/u. Winterbanden daarentegen doen daar zo’n 40 meter over.

Autobandencheck verschil remweg op nat wegdek

Doe de vakantiecheck

Ga jij binnenkort met je auto op vakantie? Doe dan de zomerbanden vakantiecheck.  Ontdek op welke punt je moet letten zodat je veilig op vakantie gaat.  

Open de infographic
Autobandencheck - de vakantiecheck

Het verschil tussen zomer- en allseasonbanden

Terwijl de zomerband bedoeld is voor de periode april t/m oktober, is de all-season band (ook wel 4-seizoenenband genoemd) bedoelt voor alle seizoenen. De all-season band heeft gecombineerde eigenschappen van zowel een zomer- als een winterband. Een all-season band heeft doorgaans veel lamellen, maar deze zijn minder grof. Zo ontstaat er een tussenweg tussen de veiligheid van een winterband en de grip en comfort van een zomerband.

Het nadeel van een all-season band is dat het compromissen heeft moeten sluiten. Voor verbeterde prestaties in de winter heeft het prestaties in de zomer moeten opofferen, en andersom. Toch hebben all-season banden bestaansrecht: voor personen die slechts enkele duizenden kilometers per jaar rijden is het niet reëel om ieder half jaar van banden te wisselen. Dit zou het autorijden relatief erg duur maken. Ook all-season banden voldoen aan de Europese veiligheidsnormen, dus je kunt er veilig mee de weg op. Je kunt alleen in de zomer geen optimale prestaties op het gebied van grip, rijcomfort en verbruik verwachten die je wel van een zomerband verwacht. En in de winter kun je rekenen op minder grip en een iets langere remweg.

Autobandencheck verschil tussen zomer- en allseasonbanden

Hoe kies je de juiste zomerband?

Om de juiste zomerband te kiezen is het belangrijk om stil te staan bij wat voor soort rijder je bent en welk type band daarbij hoort. Wellicht rij je graag snel door Duitsland. Dan moet je rekening houden met de maximumsnelheid die een zomerband kan verdragen. Indien je die maximumsnelheid overschrijdt, heb je een vergrote kans op een klapband. De maximumsnelheid die je met een zomerband mag rijden ligt hoger dan een winterband. Dit komt o.a. door de samenstelling van het rubber.

Wellicht ga je de zomer tegemoet maar verwacht je wel wat regen: zorg dan dat je een geschikte zomerband aanschaft. Er zijn zomerbanden die bijna geen gleuven of inkepingen hebben, wat in weinig grip op het natte wegdek zal resulteren. Sportauto eigenaren die van bochtige wegen houden willen eigenlijk een prestatie band voor een compromisloze rijervaring, maar dan heb je een vergrootte kans op aquaplaning.   

Autobandencheck hoe kies je de juiste zomerband

Het verschil tussen dure en goedkope zomerbanden

Als je op zoek gaat naar een geschikte band, zal het je opvallen dat er grote verschillen in prijzen bestaan. Een duurdere band zal het meer kilometers volhouden, maar dit betaalt zich alleen terug als je ook daadwerkelijk veel kilometers rijdt. Het is dus belangrijk om na te denken over je eigen rijgedrag voordat je een band koopt.

A-, B- en C-merk banden
Over het algemeen wordt er in de bandenhandel onderscheid gemaakt tussen A-, B- en C-merken. In deze zijn A-merken de absolute premium merken, waar je dus meer voor betaalt. De B-merken zijn goede banden in een gemiddelde prijsklasse. De C-merken daarentegen zijn de goedkoopste banden die het snelst zullen slijten. Maar wees niet bang dat een goedkopere band  een slechte band is. Alle autobanden verkocht in Europa moeten voldoen aan de Europese veiligheidsnormen. Je kunt dus in principe altijd rekenen op  veiligheid en kwaliteit. Alleen is dat bij een duurdere band allemaal nog nét iets meer.

A-merk zomerbanden
Van een A-merk zomerband mag je optimale prestaties verwachten: Minimale slijtage en brandstofverbruik, veel grip en rijcomfort en een sterke rubbersamenstelling. A-merk banden zijn in de aanschaf relatief duur, maar hebben over het algemeen een langere levensduur. A-merk banden zijn aan te raden voor personen die tienduizenden kilometers per jaar rijden. Voorbeelden van A-merken zijn Michelin, Continental en Goodyear.
B-merk zomerbanden
Deze klasse zomerbanden zijn de tussenweg: Je kunt goede prestaties verwachten, maar er zal misschien eerder slijtage ontstaan. De kostprijs van een B-merk ligt lager, maar zal eerder aan vervanging toe te zijn. Indien jij een gemiddeld aantal kilometers rijdt (dus tussen de 10.000 tot 20.000 kilometer per jaar) is dit de beste optie. Voorbeelden van B-merken zijn Apollo, Firestone, Fulda en Toyo Tires.
C-merk zomerbanden
Tot slot bestaan er ook C-merken. Vanzelfsprekend kun je van deze klasse banden de minste prestaties en de snelste slijtage verwachten. Hou er rekening mee dat ook deze merken moeten voldoen aan de Europese richtlijnen, en je er dus veilig de weg mee op kan. De C-merken zijn het goedkoopst en het meest geschikt voor mensen die minder dan 10.000 kilometer per jaar rijden. Voorbeelden van C-merken zijn Nankang en Imperial.

Zomerbanden controleren

Voordat je de switch maakt van winter- naar zomerbanden, of net voordat je een lange rit naar je vakantiebestemming gaat maken, is het belangrijk om te controleren of je zomerbanden nog wel goed zijn. Het kan zijn dat je zomerbanden het vorige seizoen te veel versleten zijn of dat de banden slecht zijn opgeslagen en daardoor onveiliger zijn geworden. Check daarom goed of ze nog te gebruiken zijn, voordat je ze onder de auto legt.

Je kunt je zomerbanden gemakkelijk zelf controleren:

  1. Controleer het profiel
    Als je een autoband koopt, heeft deze gemiddeld zo’n 9 mm profieldiepte. Meet dus op hoeveel profiel jouw zomerbanden nog over hebben. Over het algemeen is het verstandig om nieuwe banden aan te schaffen als het profiel richting de 2 mm gaat. Het wettelijk verplichte is 1,6 mm.

    Om je profieldiepte goed te meten, heb je een bandenprofielmeter nodig. Als je gaat meten, meet dan altijd in het midden van de band, maar vergeet ook niet de binnen- en buitenkant te meten. Het kan namelijk zijn dat de banden scheef zijn gesleten, wellicht door de ophanging van je auto. De politie zal tijdens een controle altijd jouw bandenprofiel meten op de plek waar deze het minste is.

  2. Check je band voor beschadigingen
    Banden kunnen verschillende beschadigingen oplopen. Zo kan het zomaar zijn dat je een perforatie hebt opgelopen doordat je bijvoorbeeld over een spijker heen bent gereden. Controleer ook naar bulten of happen in de zijkant van de band. Tevens kan het gevaarlijk zijn om de weg op te gaan met droogtescheurtjes. Indien je deze beschadigingen met het blote oog ziet, vraag dan een professional om je banden te beoordelen.

3 signalen dat je nieuwe banden nodig hebt

Tip: Heb je thuis geen bandenprofielmeter? Dan kun je je zomerbanden ook meten met een 1-euro munt. Zet de munt in het profiel en bekijk het geheel van de zijkant.
Als je de buitenste, gouden rand van de munt ziet, is het profiel onvoldoende dus tijd voor nieuwe zomerbanden.

Autobandencheck.nl

Zomerbanden opslaan

Indien je ieder jaar je zomer- en winterbanden wisselt, houd dan rekening met het feit dat de opslag van banden ook belangrijk is voor het verlengen van de levensduur van je banden. Indien je ervoor kiest om je zomerbanden thuis op te slaan. let er dan op dat je uitdroging en vervorming voorkomt, je de banden wast voordat je ze opslaat, je een beschermhoes gebruikt en je noteert waar de banden onder de auto hebben gezeten.

 

5 tips om zelf banden op te slaan

Voorkom uitdroging
Zodra autobanden niet meer in beweging zijn, kunnen ze uitdrogen en gaan rotten. Oliën bewegen tijdens het rijden door de band, waardoor de band in goede conditie blijft. Zodra de band niet meer beweegt, gebeurt dit niet meer. Om te voorkomen dat de oliën uitdrogen, is het aan te raden om de banden in plastic te wikkelen voordat je ze opslaat. Op deze manier is de band beschermd tegen lucht en zal er minder slijtage plaatsvinden.
Gebruik een beschermhoes
Om de levensduur van je banden te verlengen is het aan te raden om ze niet alleen in plastic te wikkelen, maar ook in een beschermhoes te stoppen. Een beschermhoes voorkomt dat de banden worden blootgesteld aan invloeden van buitenaf, zoals stof en zonlicht. Bovendien is het makkelijker om banden te vervoeren in beschermhoezen met handvaten.
Voorkom vervorming
Met een goed opslagsysteem voorkom je vervorming van de banden. Als banden (met zware velg) opgestapeld in de hoek van de schuur liggen, kan vervorming plaatsvinden. Vooral aan de banden onderaan de stapel. Ook als de banden op een goed opslagsysteem liggen, is het aan te raden om de banden af en toe te verplaatsen. De banden leunen namelijk op twee stangen. Als ze de hele winter op dezelfde plek op die stangen hebben geleund, zal er gegarandeerd vervorming hebben plaatsgevonden.
Was de banden voordat ze je opslaat
Het voelt misschien een beetje gek om autobanden te wassen, maar het is zeker aan te raden. Door het vuil de hele winter op de banden te laten zitten, kan dit in de band trekken. Was de band met wat water en een beetje zeep. Zorg er wel voor dat de band droog is voordat je hem opslaat.
Noteer waar de band vandaan komt
Het is belangrijk om te noteren welke band linksachter is en welke rechtsachter is, enzovoorts. De ophanging van je auto kan op alle vier de plekken variëren en de band past zich middels slijtage ‘aan.’ Als je een band een half jaar later op een andere plek monteert, ontstaat er een tweede slijtageplek waardoor je een vreemd gevormde band krijgt.

Heb jij een specifieke vraag over zomerbanden?

Heb je een specifieke vraag over het zomerbanden? Laat je gegevens en vraag achter in het formulier hiernaast en wij helpen je snel verder.

Stel hier je vraag

Stel hieronder je vraag. We zullen binnen 2 werkdagen antwoord geven op je vraag.