De categorie zomerbanden wordt over het algemeen beschouwd als de ´normale´ band en is op zijn best tussen de maanden april en oktober. Net als de winterband, heeft de zomerband eigen kenmerken en eigenschappen voor een veilige reis in de bijbehorende seizoenen.
Het rubber van de zomerband presteert het beste bij warmere temperaturen door de geringe elasticiteit, wat resulteert in meer rolweerstand (zuinig), minder slijtage en een minimaal geluidsniveau. Met een breder loopvlak onderscheidt de zomerband zich van de winterband en beschikt de auto over meer grip tijdens het rijden in de warmere maanden.
Bij warmere temperaturen verbetert een zomerband de grip op het wegdek en verkort daardoor de remweg. Een zomerband is dus de meest veilige keuze in de zomer.
Door de hardheid van het rubber van een zomerband ontstaat er een betere wegligging, wat resulteert in meer comfort.
Zomerbanden zorgen voor significant betere rijprestaties in drogere en warmere weersomstandigheden. Vanaf een buitentemperatuur van 7 graden zijn er duidelijke verschillen merkbaar in prestaties tussen winter- en zomerbanden. Met een zomerband rijd je bij temperaturen boven de 7 graden vaak zuiniger, heb je meer grip en produceer je minder afrolgeluid dan winterbanden.
Dit wordt veroorzaakt door de volgende drie eigenschappen:
Zomerbanden presteren het beste bij temperaturen boven de 7°C. Vanaf maart worden vaak al de eerste winterbanden omgewisseld voor zomerbanden. Dat is natuurlijk ook niet zo gek, want vanaf 21 maart begint de lente en dat betekent hogere temperaturen. Zomerbanden bieden meer grip en de remweg is korter dan een winterband in zomerse weersomstandigheden. Tevens slijten winterbanden sneller bij hogere temperaturen.
Net als dat het een misverstand is dat winterbanden pas nodig zijn als het vriest, is het een misverstand dat zomerbanden pas nodig zijn als het echt zomers weer is. De vuistregel is vrij simpel: zodra de temperatuur structureel niet meer onder de 7 graden daalt, is het tijd voor zomerbanden. Over het algemeen betekent dit, vertaald naar het Nederlandse klimaat, dat zomerbanden geschikt zijn van april tot en met oktober.
Een handige vuistregel om te weten wanneer je moet wisselen naar zomerbanden: Als de zomertijd wordt ingevoerd dan plan je een afspraak bij je garage.
Doe de scan en ontdek of je nog een tijd kunt doorrijden op je huidige banden of dat je nieuwe banden moet gaan aanschaffen.
Doe de scanDoor een zachtere rubbersamenstelling van een winterband kan de winterband in zomerse omstandigheden sneller slijten. Daarnaast heeft een winterband ook minder grip in de zomermaanden doordat de rubbersamenstelling van een winterband niet geschikt is voor hogere temperaturen. Het is dus heel belangrijk om op tijd de winterbanden te laten vervangen door geschikte zomerbanden. Tevens hebben winterbanden een langere remweg in temperaturen boven de 7 graden. Hoe warmer het wordt, hoe langer de remweg zal worden als je blijft doorrijden op winterbanden.
Heb je zomer- en winterbanden dan vindt een bandenwissel twee keer per jaar plaats. Wij adviseren altijd om je banden door een professioneel garagebedrijf te laten wisselen. Deze expert zal naast het wisselen ook direct een controle op de banden uitvoeren en zorgen voor een goed uitgelijnde ophanging voor betere balans. Daarnaast hebben de meeste garagebedrijven goede faciliteiten voor bandenopslag waarbij de banden volgens de beste condities worden opgeslagen. Dit verlengt de levensduur van je banden.
Kort gezegd zijn de belangrijkste verschillen tussen de zomer- en de winterband:
Het profiel van de band
Het verschil tussen zomer- en winterbanden is voor het oog het makkelijkst te herkennen aan het profiel. In tegenstelling tot een zomerband heeft een winterband lamellen. Lamellen zijn de gleufjes in de band die ervoor zorgen dat het vuil en water onder de band wordt weggeleid naar de zijkanten van de band. Deze lamellen vind je alleen op winterbanden, omdat je tijdens dit seizoen veel te maken hebt met neerslag zoals regen of sneeuw.
In de winter heb je deze lamellen dus hard nodig, maar in de zomer betekent dit dat er minder rubber in contact staat met het wegdek. Hierdoor heb je met winterbanden op een droog wegdek minder grip dan met zomerbanden met minder inkepingen. Omdat de zomerband geen lamellen en harder rubber heeft, vermindert ook de weerstand met het wegdek. Hierdoor verbruik je met zomerbanden minder brandstof en heb je onder andere een betere wegligging en meer comfort.
De rubbersamenstelling van de band
Tevens zijn zomerbanden gemaakt van een andere rubbersamenstelling dan winterbanden. De rubbersamenstelling van zomerbanden is harder en daardoor heb je met zomerbanden een betere wegligging en een verminderd verbruik. De zomerbanden slijten hierdoor ook minder snel. Daarnaast vermindert een hardere rubbersamenstelling het afrolgeluid.
Verschil in remweg zomerband en winterband
De remweg is misschien wel het belangrijkste verschil tussen zomer- en winterbanden op het gebied van veiligheid. Wist je dat een gemiddeld voertuig op zomerbanden in de sneeuw al bij een snelheid van 50 km/u een remweg heeft van maar liefst 50 meter, en met winterbanden maar 25 meter? Dat verschil is dus erg groot. Andersom is het verschil minder groot, maar nog steeds significant. Bij een temperatuur van boven de 7 graden heeft een gemiddeld voertuig met zomerbanden zo’n 30 meter nodig om tot stilstand te komen vanaf 100 km/u. Winterbanden daarentegen doen daar zo’n 40 meter over.
Ga jij binnenkort met je auto op vakantie? Doe dan de zomerbanden vakantiecheck. Ontdek op welke punt je moet letten zodat je veilig op vakantie gaat.
Open de infographicTerwijl de zomerband bedoeld is voor de periode april t/m oktober, is de all-season band (ook wel 4-seizoenenband genoemd) bedoelt voor alle seizoenen. De all-season band heeft gecombineerde eigenschappen van zowel een zomer- als een winterband. Een all-season band heeft doorgaans veel lamellen, maar deze zijn minder grof. Zo ontstaat er een tussenweg tussen de veiligheid van een winterband en de grip en comfort van een zomerband.
Het nadeel van een all-season band is dat het compromissen heeft moeten sluiten. Voor verbeterde prestaties in de winter heeft het prestaties in de zomer moeten opofferen, en andersom. Toch hebben all-season banden bestaansrecht: voor personen die slechts enkele duizenden kilometers per jaar rijden is het niet reëel om ieder half jaar van banden te wisselen. Dit zou het autorijden relatief erg duur maken. Ook all-season banden voldoen aan de Europese veiligheidsnormen, dus je kunt er veilig mee de weg op. Je kunt alleen in de zomer geen optimale prestaties op het gebied van grip, rijcomfort en verbruik verwachten die je wel van een zomerband verwacht. En in de winter kun je rekenen op minder grip en een iets langere remweg.
Om de juiste zomerband te kiezen is het belangrijk om stil te staan bij wat voor soort rijder je bent en welk type band daarbij hoort. Wellicht rij je graag snel door Duitsland. Dan moet je rekening houden met de maximumsnelheid die een zomerband kan verdragen. Indien je die maximumsnelheid overschrijdt, heb je een vergrote kans op een klapband. De maximumsnelheid die je met een zomerband mag rijden ligt hoger dan een winterband. Dit komt o.a. door de samenstelling van het rubber.
Wellicht ga je de zomer tegemoet maar verwacht je wel wat regen: zorg dan dat je een geschikte zomerband aanschaft. Er zijn zomerbanden die bijna geen gleuven of inkepingen hebben, wat in weinig grip op het natte wegdek zal resulteren. Sportauto eigenaren die van bochtige wegen houden willen eigenlijk een prestatie band voor een compromisloze rijervaring, maar dan heb je een vergrootte kans op aquaplaning.
Als je op zoek gaat naar een geschikte band, zal het je opvallen dat er grote verschillen in prijzen bestaan. Een duurdere band zal het meer kilometers volhouden, maar dit betaalt zich alleen terug als je ook daadwerkelijk veel kilometers rijdt. Het is dus belangrijk om na te denken over je eigen rijgedrag voordat je een band koopt.
A-, B- en C-merk banden
Over het algemeen wordt er in de bandenhandel onderscheid gemaakt tussen A-, B- en C-merken. In deze zijn A-merken de absolute premium merken, waar je dus meer voor betaalt. De B-merken zijn goede banden in een gemiddelde prijsklasse. De C-merken daarentegen zijn de goedkoopste banden die het snelst zullen slijten. Maar wees niet bang dat een goedkopere band een slechte band is. Alle autobanden verkocht in Europa moeten voldoen aan de Europese veiligheidsnormen. Je kunt dus in principe altijd rekenen op veiligheid en kwaliteit. Alleen is dat bij een duurdere band allemaal nog nét iets meer.
Voordat je de switch maakt van winter- naar zomerbanden, of net voordat je een lange rit naar je vakantiebestemming gaat maken, is het belangrijk om te controleren of je zomerbanden nog wel goed zijn. Het kan zijn dat je zomerbanden het vorige seizoen te veel versleten zijn of dat de banden slecht zijn opgeslagen en daardoor onveiliger zijn geworden. Check daarom goed of ze nog te gebruiken zijn, voordat je ze onder de auto legt.
Je kunt je zomerbanden gemakkelijk zelf controleren:
Indien je ieder jaar je zomer- en winterbanden wisselt, houd dan rekening met het feit dat de opslag van banden ook belangrijk is voor het verlengen van de levensduur van je banden. Indien je ervoor kiest om je zomerbanden thuis op te slaan. let er dan op dat je uitdroging en vervorming voorkomt, je de banden wast voordat je ze opslaat, je een beschermhoes gebruikt en je noteert waar de banden onder de auto hebben gezeten.
Heb je een specifieke vraag over het zomerbanden? Laat je gegevens en vraag achter in het formulier hiernaast en wij helpen je snel verder.
Stel hieronder je vraag. We zullen binnen 2 werkdagen antwoord geven op je vraag.